יום רביעי, 12 בינואר 2011

שוק הפשפשים בחיפה - קונים נוסטלגיה


הכד מזוויות שונות 



כד בשוק הרוכלים בחיפה ,חבל שלא מצטלם טוב חלקו צבוע בצבע פטינה ירוקה. על הידיות  תבליט  אישה, בחזית הכד יש ציור צללית  דמות אשה נושאת כד על כתפה הוא כנראה שנות החמישים לא חתום .

על מנת להגיב רצוי להיכנס דרך "אנונימי"


שוק הפשפשים בחיפה חי נושם ובועט  יותר ויותר אנשים  פוקדים את השוק ,אספנים ,מחפשי מציאות למיניהם ,אנשים קשיי יום וסתם סקרנים .יש  חנויות וותיקות ויש סוחרים של שנים אחדות , יש גם מי שעזב את השוק והפך ליבואן פתח חנות לעתיקות במקום תיירותי יותר ,השוק פתוח כל ימות השבוע עד השעה 17.00 .
לאחרונה נפתחו באחת מסמטאות השוק עוד חנויות חדשות (לא בטוחה  אם החנויות פעילות באמצע השבוע ) אבל בשבתות גודשים אותן .
החנויות החדשות הן מול החומוס הטעים של מרון שנמצא מתחת למסגד .
השוק באמצע השבוע  לא גדול אבל  יש מספר חנויות שלכל אחת יש  את הייחוד שלה .
לחני - חנות יפה מאד ,רואים שם מגע של אשה ,מלבד ויטרינות  מלאות בפורצלנים אפשר לראות תמונות גובלן ,שמלות מיוחדות  וכובעים ,תיקי גובלן כמו של סבתות,בובות ישנות מבד חלקן מפורצלן בתוך עגלות תינוק עטופות בבדי כותנה ותחרות חנות עם הרבה יופי ,אופי ואווירה המחירים בהחלט סבירים .
מעבר לכביש ישנה החנות של בני בחור צעיר יחסית לסוחרי השוק שנוסע כל שלושה שבועות לאנגליה אולי גם בלגיה ומייבא סחורה והחנות מתרוקנת במהירות ,הוא מעדכן את לקוחותיו בSMS וכולם מתייצבים בחנות כמה שיותר מהר להספיק לרכוש את הדברים היפים ביותר.המחירים ממש מפתיעים!!! החנות מתרוקנת במהירות.
ישנו סוחר ותיק ואמן מפסל  שמעביר סדנאות  פיסול במרכז לאומנות בשם "פירמידה "לא רחוק מהשוק .ראיתי חלק מעבודותיו (מוכשר ביותר ) גבי עם כובע לבד ומשקפי ג'ון לנון מחזיק בחנותו מכל וכל ,צילומים ישנים,פורצלנים ,כלי מתכת ,כלים ארצישראלים .
הוא יודע לספר על מפעלים שייצרו בעבר  כלי קרמיקה וכלי מתכת ישראלים ופריטים שכיום הפכו למבוקשים ע"י אספנים בארץ ובחו"ל.  מגבי יוצאים עם ערך מוסף. החנות עולה על גדותיה צריך לנבור (זהירות לא לשבור) כדי לא לפספס כלים מיוחדים כמו שקרה לי  ,חיפשתי כלי קרמיקה ירוק ומצאתי קומקום שלא חשבתי  על הסגנון הזה,חלק מהחוויה להיות בשוק פשפשים אף פעם לא תדע עם מה אתה חוזר הפעם ,כל מציאה בשוק היא שמחה התרגשות וחוויה בפני עצמה.
לגבי שאר החנויות כדאי פשוט להכנס לבדוק לנבור ולפשפש כי תמיד אפשר למצוא משהו . מומלץ לשאול, להתעניין ,לפעמים הם  מפנים  לקולגה שלהם כשאין להם משהו מסויים.
יש   רפד בשוק אמיל שמו אדם נעים ואיש מקצוע  טוב (אגב אצלו רכשתי את שני כסאות המטבח (מי שראה בתמונות) אפשר למצוא אצלו כסאות ,כורסאות שהוא מרפד .

זה לגבי אמצע השבוע.
בסופשבוע יש את שוק הרוכלים שממוקם באזור  העליון של השוק ,ליד בתי אבן ישנים הרוסים ונטושים (חבל)עיריית חיפה תתעוררי!!!

חבל שהעירייה לא מטפחת ומשקמת את בתי האבן הקיימים בסביבת   השוק ולא נותנת יד לסוחרים לשפץ לפחות את החזיתות של חנויות/בניינים שחלקם נראים כעומדים לקרוס הם בהזנחה טוטאלית ,או לפחות להקים דוכנים מסודרים.

שמעתי לא פעם  אנשים שלא אוהבים לשוטט בשוק  חזרו מאוכזבים כיוון  שנראה  מוזנח ומלוכלך והופך את הסיור לא ממש מזמין.  

 אני חושבת שבית קפה טוב (סטייל פועה) היה מוריד יותר אנשים לשוק,מסעדות  קטנות בעלות אופי ואווירה מיוחדים  .שוק  הפשפשים ביפו זו דוגמא נהדרת איך  שינה את פניו !!! זה הופך את הסיורים בשוק ליותר נעימים  לשבת לשתות משקה קר,קפה ולהמשיך בסיור בכייף .

אם אפשר הייתי קוראת לזה אפילו  סוג של "תרבות" מסויימת ... כמו באירופה .

אני אופטימית ומקווה ומאמינה שבעתיד  עוד יבוא השנוי שכל כך מתבקש למקום כל כך מיוחד שוק פשפשים -חיפה.

אז בהמשך לסיור בשוק כדאי להגיע ביום שבת אבל הוא ממשיך גם ביום ראשון .השוק נמצא במעלה הרחוב יש שלט גדול "-שוק המציאות " ומה שחשוב  לא פחות - יש חניה מסודרת (לפחות זה) . חלק מהרוכלים  מסדרים ופורסים הכל  על שולחנות ,חלק פורסים בדים על המדרכות ועליהם הם מנסים למיין קרמיקות ,מפות ,ספרים,שעונים ועוד .הדוכנים מאד מגוונים ,שם נמצא הכל והכל במחירים שיכולים לנוע בין10-ל50 ש"ח (יש אנשים שיתמקחו על סכומים כאלה אני לא אל לנו לשכוח שחלק  מהאנשים מתפרנסים מאיסוף חפצים אלו והם חיים מהיד לפה ועוד צריכים להאכיל   משפחה ) ובאמת לא מדובר על סכומים גדולים   , הדברים המיוחדים יותר יכולים להגיע ש"ח 100-150
הרוכלים אוספים דברים שנזרקו ונאספו על ידם, אנשים שהוציאו תכולה ממחסנים ונזרקו לרחוב על כן המחירים באמת נמוכים ואפשר לחזור הביתה עם מציאות ולתת לפריטים שנזרקו חיים חדשים  ואופטימים יותר :)
האספנים הכבדים ובעלי חנויות באים מוקדם מאד בבוקר כדי "לצוד " מציאות.
אין ספק שמי שאוהב לשוטט בשוק פשפשים יהנה לבלות שם מספר שעות ובמיוחד לחזור עם חפץ ,כלי, או רהיט כלשהו ישן שיעלם לאט לאט מהחיים המודרנים שלנו .
אז לכו פשפשו  ,תנברו ,תספגו ותהנו . :-) .....ותחזרו הביתה  עם חווית  זיכרונות ונוסטלגיית ילדות מבית סבתא!!!!


3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

נשמע מענייין שמעתי על השוק בחיפה,רואים שאת משוטטת הרבה

Unknown אמר/ה...

למשוטטת המקסימה שלי
שוב פשפשת?
היום זה קצת אחרת
יום שישי יפה בחוץ
חמים ונעים לפחות בתל אביב
יום שהתעוררתי וזכרתי דבר אחד חשוב:
אז נוגה... יום הולדת שמח
אוהבת אותך אחותי
אורית

אנונימי אמר/ה...

חני בון בון יבוא רהיטים מאנגליה יבוא בגדי ונטאג משנות העשרים עד השמונים